tirsdag den 10. november 2009

Den absolut "ikke åndbare" jakke.

Jeg har engang gået på uddannelsen til Modelsyer ved Teko, men endte med at springe fra.
På et tidspunkt havde vi et modul som omhandlede bæredygtigt design. Vi fik til opgave at skulle lave en overdel af genbrugsstof/materialer. Jeg gik hele vejen og ville finde et materiale der lå langt væk, fra at være tænkt til beklædning.
Mit valg blev cykelslanger. Det var ikke noget problem, at få fat i slangerne. Jeg gik på rundering rundt til alverdens cykelhandlere, de forærede gerne deres kasserede slanger væk. De bedste slanger skulle vise sig, at være dem fra ryttercykler, de er smalle og runder mindst.
På indersiden af slangerne er der talkum, som jeg satte mig for at få væk, for at få det helt sorte og rå gummi frem. Tjuhej et marridt. Jeg prøvede alt muligt vand og sæbe, autoshampoo, rense benzin, men endte med noget så skrapt som cellulose fortynder. Det lykkedes dog ikke at få det helt af, så slangerne blev forskellige i deres udtryk.
Jeg gav mig i kast med at sy slangerne sammen, for at have "hele stykker stof", på en lædersymaskine, da sådan noget gummiværk gør modstand for sig selv i en almindelig symaskine.
Da det var gjort, lagde jeg mønstrene på, og klippede, og derefter syede hele molevitten sammen til jakken her. Den er foret og ikke det mindste åndbar :o) Endvidere lugter den grimt af gummi, og så vejer den 2,5kg. Heavy påklædning. Så jeg har aldrig brugt den, den hænger fremme til pynt.
Rigtig sjovt projekt :o)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)