tirsdag den 23. februar 2010

Her har I den :o)

Her har I den. Min hjemmebiksede hækleopskrift på spisesmækker. Jeg håber den er til at forstå. Jeg har nemlig i sin tid lavet den som et diagram, se billedet nederst. Jeg har nu forsøgt at lave den om til skrift. Det tog skisme godt nok nogle timer..... Skulle der være noget der er helt volapyk, er I velkommen til at ligge en kommentar, så skal jeg forsøge, at hjælpe så godt jeg kan.

Skulle I gå hen, at vise billeder af de færdige resultater på jeres blog ville jeg blive rigtig glad hvis I i jeres indlæg vil ligge et link til min blog, om hvor I har opskriften fra.

På forhånd tak og rigtig god fornøjelse :o)
Kh Anette.


Hæklet spisesmæk.


Materialer:
1 ngl. Bomuldsgarn

Hæklenål:
Nr 3.

Hvor intet andet er nævnt vendes der med 1 lm.

Selve smækken:
Række 1: 27 lm. Vend.
Række 2: 26 fm, 3 fm i sidste fm = 29 fm. Vend.
Række 3: 28 fm, 3 fm i sidste fm = 31 fm. Vend.
Række 4: 30 fm, 3 fm i sidste fm = 33 fm. Vend.
Række 5: 32 fm, 3 fm i sidste fm = 35 fm. Vend.
Række 6: 34 fm, 3 fm i sidste fm = 37 fm. Vend.
Række 7: 36 fm, 3 fm i sidste fm = 39 fm. Vend.
Række 8: 38 fm, 2 fm i sidste fm = 40 fm. Vend.
Række 9: 39 fm, 2 fm i sidste fm = 41 fm. Vend.
Række 10: 40 fm, 2 fm i sidste fm = 42 fm. Vend.
Række 11: 41 fm, 2 fm i sidste fm = 43 fm. Vend.
Række 12: 42 fm, 2 fm i sidste fm = 44 fm. Vend.
Række 13: 43 fm, 2 fm i sidste fm = 45 fm. Vend.
Række 14 - 15: 45 fm. Vend.
Række 16: 45 fm, 2 fm i sidste fm = 47 fm. Vend.
Række 17: 46 fm, 2 fm i sidste fm = 48 fm. Vend.
Række 18 – 19: 48 fm, Vend.
Række 20: 47 fm, 2 fm i sidste fm = 49 fm. Vend.
Række 21: 48 fm, 2 fm i sidste fm = 50 fm. Vend.
Række 22 – 45: 50 fm. Vend.
Række 46: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 49 fm. Vend.
Række 47: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 48 fm. Vend.
Række 48 – 49: 48 fm. Vend.
Række 50: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 47 fm. Vend.
Række 51: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 46 fm. Vend.
Række 52 – 53: 46 fm. Vend.

Der påbegyndes nu at hækle sidestykkerne, en side af gangen.

Sidestykke:
Række 54: Hækl de 2 første fm sm, 14 fm = 15 fm. Vend.
Række 55: Hækl de 3 første fm sm, 12 fm = 13 fm. Vend.
Række 56: 13 fm. Vend.
Række 57: Hækl de 2 første fm sm, 11 fm = 12 fm. Vend.
Række 58: Hækl de 2 første fm sm, 8 fm, Hækl de 2 sidste fm sm = 10 fm. Vend.
Række 59: Hækl de 2 første fm sm, 8 fm = 9 fm. Vend.
Række 60: Hækl de 2 første fm sm, 7 fm = 8 fm. Vend.
Række 61: Hækl de 2 første fm sm, 6 fm = 7 fm. Vend.
Række 62: 7 fm. Vend.
Række 63: Hækl de 2 første fm sm, 5 fm = 6 fm. Vend.
Række 64: Hækl de 2 første fm sm, 4 fm = 5 fm. Vend.
Række 65: Hækl de 2 første fm sm, 3 fm = 4 fm. Vend.
Række 66: Hækl de 2 første fm sm, 2 fm = 3 fm. Vend.
Række 67: 3 fm. Vend.
Række 68: Hækl de 2 første fm sm, 1 fm = 2 fm. Vend.
Række 69: Hækl de 2 sidste fm sm, klip garnet og træk igennem løkken.
Dette gentages i modsatte side.

Kanten:
Garn enderne hækles med ind, som hæftning.
Omgang 1: Start i bunden af smækken, der hækles fm hele vejen rundt.
Omgang 2: Der hækles fm rundt, ved den sidste maske på sidestykkerne hækles
bindebåndet således: 65 lm, Vend, Hækl 65 fm tilbage fæstnes med en
fm i fm ved opstart af bindebåndet. Gent. på modsatte sidestykke.
Slut med at klippe garnet og træk igennem løkken og hæft.


Her ser I et billede af mit MEGET krøllede diagram, men det kan måske hjælpe hvis noget i opskriften ikke fremgår helt klart.

5 kommentarer:

  1. 1000 tak !
    Det skal være mit næste hækleprojekt :-)

    SvarSlet
  2. Hej, Tak for de mange kommentarer idag :-D Det er så dejligt når folk skriver!
    Også mange tak for opskriften her! Den vil jeg helt sikkert prøve at lave på et tidspunkt.
    Kh Anja

    SvarSlet
  3. De er så fine! Min datter, der snart skal føde har ønsket sig savlesmækker. Desværre kan jeg ikke hækle, men mon ikke jeg kan bruge dit diagram til at strikke efter- Det skal i hvert fald prøves:-)

    SvarSlet
  4. Hej Miri.
    Velbekom :o) Glæder mig til at se den :o) Havde du ikke spurgt efter opskriften havde jeg aldrig fået tanken om at jeg da selvfølgelig skulle have den lagt herind på min blog :o)
    Dejlig dag til dig.
    Kh Anette.

    Hej Anja.
    Velbekom for kommentarerne og selv tak :o) Det er rigtig dejligt at få feadback på det man laver. Så meget som du hækletræner så kan smækken her snart være et godt projekt :o)
    Kh Anette.

    Hej Irene.
    Tak skal du ha´. Dejligt du snart skal være mormor :o) Det er så dejligt når familien vokser :o) Tænk det kan da godt være man kan strikke efter diagrammet, god idé :o) Glæder mig til at se hvorvidt det kan lade sig gøre eller ej. God fornøjelse :o)
    Kh Anette

    SvarSlet
  5. Jeg overvejer at hækle spisesmækken, dog har jeg et spørgsmål, hvor lang er den?
    Vh Mia

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)