lørdag den 2. april 2016

Arriettys hemmelige verden - Fastelavn 2016.

Kender du Arriettys hemmelige verden ??? Jeg gjorde ikke før Svesken og Godten fik den skønne dvd af deres Faster. Historien om Arrietty er mere end 40 år gammel og stammer fra børnebogen: "Lånerne". Her er den i en nyere fortolkning af Japaneren Hayao Miyazaki. Tegnefilmen er så fin i både tegning, historie og ikke mindst musik.


Godten var helt sikker på hvad hun skulle være i takt med fastelavn nærmede sig. Hun ville være klædt ud som Arrietty. Jeg tegnede mens hun beskrev hvordan outfittet skulle se ud. Jeg var noget tilbageholdende ved at gå igang. For nogle år siden syede jeg et ko kostume med et yndigt yver. Det endte med at pigebarnet havde det på i MAX 5 minutter. Så jeg har stor respekt for fastelavnskostumer og flyver ikke bare igang som det første. Jeg forklarede Godten, at der nok ikke var nogen der vidste hvem Arrietty er, og at der absolut ingen "prinsesse-faktor" er over hende. Godten fastholdt...... Hun ville være Arrietty.


Kostumet består af en kjole, en taske, et bælte og en kæmpe knappenål. Arrietty er nemlig lillebitte, 6-7 cm høj. Hun bor under gulvet hos nogle mennesker sammen med sine forældre. De "låner" ting fra menneskene uden at blive set. Sukkerknalde er favorit-låne-tingen hos den lille familie under gulvet.


Jeg har fundet et kjole mønster fra et af Ingelise- Sy og Striks Fastelavns hæfter. Herefter har jeg konstrueret mønsteret om, så det kom til at ligne Arriettys kjole på en prik. Det er meget ofte jeg ender ud med mønstre fra netop de fastelavnshæfter. De er 15 -20 år gamle, men der er bare en dejlig nem tilgængelighed ved dem, og så er de nemme at tilpasse og konstruere om.


Kjolen er syet i hør/viscose stof, et dejligt materiale at arbejde med. Knappenålen er lavet af en rundstok 1cm/dia og en styropokugle. Bæltet er fra gemmerne ;o)


Jeg er særlig godt tilfreds med den lille V-udskæring, den sidder bare lige i skabet og bukker og folder sig ingen steder. Den ligger sig derimod pænt ind til kroppen.


Arrietty har en form for ryg-taske rundt om overkroppen. Den bærer på den ene skulder, så hun lyn hurtigt kan svinge den rundt, hvis hun har lånt en sukkerknald der hurtigt skal med videre på hendes færd.


Tasken er syet i khaki- & mintgrøn hessian og brun nappa. Hessian er taknemmeligt, men også meget groft at sy i. Til gengæld er det ganske medgørligt, og man kan strække det langt uden det mister faconen.


Kender du ikke Arrietty og hendes hemmelige verden, så kan vi varmt anbefale at se en rigtig flot og rørende tegnefilm. (Billede lånt her)


For ikke at glemme Sveskens fastelavnskostume, så har FROST-feberen for alvor ramt hende.Hvor i mod den for Godtens vedkommende er ved at klinge af. Dog ikke så meget at lillesøster måtte låne hendes Elsa kjole fr sidste år. Og skal jeg være helt ærlig, så havde jeg stof og alle materialer til at ligge til endnu en Elsa-kjole...... Jeg har bare aldrig nået at få den syet. Men det blev der lavet om på ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)