lørdag den 19. april 2014

Dåbskjole til Frida Lykke.

Jeg har fået en stor tillidserklæring. Frida Lykke på 15 måneder bliver døbt i dag. Frida var blevet alt for stor til en almindelig dåbskjole. Så da hendes mor, min søde veninde Camilla, spurgte om jeg ville sy en tulle-dåbs-kjole til Frida var jeg ikke i tvivl. Det ville jeg gerne :o) Jeg siger ellers aldrig ja til at sy for folk, da det ganske enkelt dræber min kreative gnist. Men kjolen her var noget helt andet.


 
Der skulle nemlig bruges en gammel fin blonde :o) Oprindeligt er det Frida´s mormors slør fra hun for 30 år siden blev gift med Fridas morfar. For 5 år siden blev Fridas forældre gift, da blev sløret syet om til et sjal til Camilla, Fridas mor. Nu skulle blonden igen have nyt liv :o)


Under blonden er en party satin, købt i stof 2000. Mønsteret på kjolen er fra Meedom bøgerne, den skulle have et snit hvor Frida kunne bevæge sig frit og ubesværet, specielt når hun selv skulle gå op af kirkegulvet til døbefonten. Jeg var inden jeg gik igang lidt spændt på om elastikken der skulle syes på i halshullet kunne rynke nok sammen i satinen, der var ret tyk i stoffet. Jeg har haft syet 3 forskellige elastikker på, inden den 4. var kraftig nok til at rynke sammen. Det har været noget pullerværk hver gang elastikkerne har skullet af, uden at ødelægge blonden.


Det er noget af en tillidserklæring at blive givet når et ældre stykke blonde med en historie og affektionsværdig skal omdannes til noget nyt. Men det var også netop dét der fik mig til at sige ja til udfordringen. Dermed ikke sagt at det var en anelse angstprovokerende at sætte saksen i blonden, for der var kun 1 skud i bøssen.


Kjolen er med raglanærmer med en løbegang i håndledet der rynkes sammen med elastik.


Nederst på kjolen afsluttes den med en fast blonde, den oprindeligt sad på kanten af sløret. Jeg synes den giver en fin og yndig afslutning, kjolen ville ikke få samme udtryk ved en ombukning med stikning.


Med et smukt forårsbillede af Vårkærminden i den Dovne Have, vil jeg ønske søde Frida og hende skønne familie en rigtig dejlig dåbsdag. Må solen altid skinne over jer og Skovgaarden.

Jeg har fået dette billed af søde Frida og dåbskjolen in action, Frida er i frisk trav er på vej op af kirkegulvet til døbefonten med sine søde forældre i hænderne. Er hun ikke skøn ;o)

2 kommentarer:

  1. Det har du da gjort helt godt.
    Jeg ved ikke rigtig, om jeg havde haft nerver til at klippe i det stof. Men resultatet er blevet rigtig godt, ser det ud til.
    Får vi et billede af den skønne i kjolen en dag?

    SvarSlet
  2. Tak skal du have :o) Jeg ved heller ikke om jeg kan sige jeg havde nerverne i ro da jeg satte saksen i stoffet, men heldigvis var nervøsiteten helt nødvendig ;o)

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)