lørdag den 4. marts 2017

Sofia den 1. en tur til fastelavn.

Jeg er efterhånden ved, at være ret habil i at kreere prinsesserober. I år blev ingen undtagelse. Svesken ville være Sofia ;o)

Mønsteret er fra et gammelt fastelavnshæfte fra Ingelise Sy & Strik. Jeg har brugt et prinsessekjole mønster, hvor jeg har lavet nogle ændringer, så den færdige kjole blev som ønsket.


Kjolen er syet op i en tyk partysatin, der har en fantastisk evne til at krølle minimalt. Midterstykket foran er syet i en tynd organza med similisten, den samme er brugt til de små skød i taljen.


Da Svesken med sine snart 5 år ikke besidder den store prinsesse-figur, har jeg forsøgt at markere figuren ved dels at sy et smalt stykke organza på, som er markeret op af pailette-bånd der er syet på i hånden. Så har jeg syet nogle store diamanter på rundt mellem similistenen. Det lilla zigzag-bånd var godt til, at lave den buede linie, da det kan bukkes meget rundt uden at bule. (At jeg så i en tanketorsk glemte at beregne sømrummet i bunden er irriterende....... for det genere mit øje) :o(

Pufærmerne har jeg afsluttet med en manchet med zigzag-bånd. Jeg har vidst aldrig prøvet at sy pufærmer før, det er ikke svært. Man skal blot huske, for sin egen skyld, at lave dobbelt rynketråd så undgår man at starte forfra hvis man er uheldig den springer når den trækkes til.


De små skød på hver side er også i organza. For at give en pæn afslutning har jeg også her syet pailletbånd på i hånden.


Jeg overvejede at applikere blomsterne på kjolen, men var bange for, det ikke ville blive pænt på satin´en. Så jeg begav mig ud i strygestof/plast. Det er ikke sidste gang jeg har gjort det. Det var nemt at arbejde med og resultatet ville aldrig være blevet så pænt som det her.


Bundens kanter er afsluttet med pompombånd, ligesom Sofias kjole. I opskriften var der syet et separat inderskørt med stivere i. Jeg har fokus på, at kjolen er nem at iføre sig og ikke i flere dele. Så jeg købte noget (hæsligt) stift nylonstof som udfylder sin opgave til fulde efter det blev rynket.


Kjolen er lukket med en lynlås i ryggen, og dermed nem at få af og på.
Alle materialer er købt i Stof og Stil.


Og med ægte plastik smykker så var hun glimrende kørende til at slå katten af tønden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)