fredag den 11. december 2020

Glimmer Engle alá Shane part 1

I Glaphuset har vi en svaghed for glimmer - MASSER af glimmer - Faktisk kan vi slet ikke få nok. For år tilbage lavede DR en række udsendelser med Shane Brox - "Shanes Eventyrlige Jul". Her besøgte han blandt andet Majse Njor og hendes familie. Sammen lavede de julepynt af børnenes aflagte barbiedukker, de fik nyt liv som glimmer engle. Pigerne og jeg var hug på, at lave dem som årets hjemmelavede julepynt. Se udsendelsen her: link


I genbrugsforretninger satte jagten ind efter små dukker. Jeg skal hilse at sige, de er ikke er svære at finde.


Jeg brugte Ocean Lak til at få glimmeret til at binde på dukkerne.


Ocean Lak har lang tørretid, så man skal ikke stresse over at drysse glimmer på efterfølgende.


Alverdens ting kan bruges som pynt. Vi brugte blandt andet fjer som vinger og ståltråd som glorier. 


Men først skal dukkerne en tur til frisøren.


De skal have noget for pengene, alt håret skal af.


Det er ikke alles hårpragt, der var lige nem at få af. Så ind imellem måtte der alternativt værktøj i brug.


De kronragede dukker tog det pænt ;o)


Dukkernes ansigt dækkes med malertape, så der kan lakeres og komme glimmer på resten af dukken. Det er vigtigt, at bruge en god malertape og være omhyggelig med at få tapen sat godt på.


Det sidste der skal gøres inden lakken pensles på, er at binde en snor om det ene ben, så dukken kan hænge til tørre.


Så kan lakeringen begynde. Husk at sætte arme/ben i den position de skal have til slut, for efter lak kan de ikke længere flyttes på.


Efterhånden som de bliver færdige, hang vi dem til tørre på et tørrestativ ;o) Følg med i part 2. i morgen.

lørdag den 5. december 2020

Hørnissehuer til tøserne

Nogens Nissehuer var blevet for små, en anden havde slet ikke nogen ;o) Det måtte der gøres noget ved. Det var oplagt at komme nissehuerne i en adventsgave, selvom det betød at jeg fik travlt. Jeg har før syet nissehuer i dette mønster, så jeg ved at huerne sidder godt på hovedet. Se det ældre indlæg her. Dengang var der åbenbart sne ☃


Den her er Godtens 3. hjemmesyede Nissehue. Den første var syet op i vasket uld og med broderet navn. Den stod lige op i vejret og var noget så sød. Desværre blev den ret hurtigt for lille - se den her.


Den nye Nissehuse er syet op i en lækker hør fra Stof & Stil. Foret er en gammel rest fra genbrug, Godten elsker den.


Jeg synes det er så fint at brodere navn på. Det har jeg gjort med rigtig god hjælp fra Soluvlies. Det er genialt at arbejde med når man gerne vil brodere/sy noget der skal have en bestemt linje. Se i dette indlæg, hvordan det virker :o)


Fidusens hue er foret med en tynd bomuld fra restebunken.


Fidusen, den stakkel! Hendes forrige nissehue fik hun som baby. Så det var ikke af storhed, der skulle en ny og større nissehue til.

søndag den 29. november 2020

Disneys Juleshow møder min Hæklenål

De her gutter har taget mig flere år at nå i mål med..... Sidste år tog jeg mig sammen, nu skulle de altså være færdige! 


Der er utroligt mange dele, der skal hækles, nok også grunden til det har trukket liiiiidt ud ;o) Den hjemmelavede julepynt vinder mere og mere ind her i Glaphuset, i takt med vi hvert år holder traditionen i hævd med at tage i sommerhus for at julehygge.

 

Opskriften jeg har brugt er sidenhen blev justeret til et hæklet skæg (så er der lige en hæklet del mere til samlingen) 😄 Find den her hos Alt for Damerne.

lørdag den 24. oktober 2020

Trane & Lækker Velour - FasterBadaster Skuldertaske no.3

Min svigerinde kiggede langt efter skuldertasken jeg syede til niecen, da hun havde fyldte år. Sådan et blik spotter jeg med det samme 😄


Mønsteret er fra FasterBadaster - En god rummelig skuldertaske med lækre detaljer.


Når man som jeg har en svaghed for detaljer og finish, så er selv foret ikke tilfældigt ;o)


Jeg boksede lidt med at få Tranens hals til at se pæn ud, nu hvor lynlåsen halshuggede den. Det lykkedes heldigvis til sidst.


Tasken lukkes også med lynlås øverst. Med den rigtige rækkefølge går det som en leg at sy tasken med lynlåse.


Jeg har syet inderlommer i foret, så telefon osv. ikke vælter rundt dernede.


Remmene er livremme jeg har klippet i en passende længde. De fundet til en 5´er stykket i genbrug.


Den ene havde fine detaljer med tal. Gad vide hvad de har været brugt til?


Stoffer og lynlåse er købt i Stoff & Stil. Yderstoffet er en kraftig møbelvelour, mens foret i lommen er polyester. Indvendig er det en almindelig bomuldsstof. Det er ikke første gang jeg syer i mønstre fra FasterBadaster. De de andre kreationer her.

tirsdag den 22. september 2020

Restetæppe til Fidusen

Jeg har haft gang flere projekter til Fidusen, som jeg også har lavet til Godten og Svesken. Bare fordi Fidusen er rosinen i pølseenden, skal hun ikke snydes for de samme kreationer fra sin Mutti´s hånd. Restetæppet til Fidusen bærer præg af, at jeg de senere år er kommet i besiddelse af flere retrostoffer og korsstingsbroderier. Nogle af broderierne har min Mormor lavet, det er en fornøjelse at give dem nyt liv..... (også selvom det er lidt angstprovokerende at sætte en saks i dem) Tæppet er quiltet med fleecestof på bagsiden og kantet med et skråbånd, for at lave en pæn afslutning.


Tæppet er syet af firkanter på 20x20cm. Firkanterne er dels i stof og dels lavet ved at sy små stofrester sammen. Her er det en "Dresden Plate". Jeg har før lavet en Dresden Plate på en stor gulvpude, se den her. Det er vildt sjovt at lege med farvesammensætningen.


Broderiet er lavet med teknikken "Stramaj med udtrækning af tråde". Se den her.


Kaktusbroderiet er lavet med samme teknik.


"S" for Selma - igen samme teknik ;o)


Selmas navn er broderet med god hjælp fra vandopløselig vlies "Soluvlies". Det har jeg brugt mange gange, se nogle af projekterne her.


Her er en masse små trekanter syet sammen, alle rester fra Fidusens dåbstæppe.

Se Sveskens restetæppe her og Godtens her.

torsdag den 17. september 2020

Dukkevognstæppe til Fidusen og Amanda

Fidusen skulle lige som sine søstre have et dukkevognstæppe til sin dukke Amanda. Godtens tæppe kan ses her og Sveskens her.


Tæppet er et simpelt zig-zag mønster, med farveskift på hver 3. række. Garnet er bomulds 8/4 rester i farver der matcher Fidusens dukkevogn. Jeg har før hæklet et sofatæppe i samme mønster, se "Teak - Træs - Tæppet" her.

søndag den 13. september 2020

Nyt Hækleskur - Faster Badaster Hækleetui no. 1

For noget tid siden var jeg på et sy-kursus med Annette fra FasterBadaster. Jeg opgraderede mit gamle hækleskur ved at sy et nyt i Annettes mønster. Yderstoffet er Liberty og inderstoffet ensfarvet bomuld. Læderdeltaljerne er købt ved Annette på kurset.

 
Det gamle hækleskur er gået i arv til Godten, det indlæg kan ses her. Dengang havde jeg lige indkøbt Clover hæklenåle, som har vist sig gøre en kæmpe forskel når jeg hækler. Med dem er trælse følger som ondt i håndled og albue hélt og aldeles væk.



Det nye hækleskur har en god indretning og her er god plads. En stor fordel er at lommerne til hæklenåle har åbning i samme retning.


I det gamle blev det lukket ved at bukke de to sider sammen på midten. Det resulterede ofte i at hæklenålene i den ene side gled ud af deres lommer.


Mønsteret har mange gode og praktiske opbevaringsløsninger. I venstre side er en læderstrop til maskemarkøre øverst og 2 lommer nederst.


I højre side er der både en lomme med lynlås og en læderdetalje til at sætte nåle i.


Hækleskuret lukkes med en læderrem og trykknap. Alt i alt, et meget anvendeligt og praktisk hækleskur.

torsdag den 10. september 2020

Mosaik hæklet clutch

Ret ofte kan jeg lige have viklet garn om hæklenålen og straks er tøserne på pletten med nysgerrige blikke. "Er det noget til mig du laver" ? Clutchen her er ingen undtagelse, Svesken var forelsket i glimmer garnet :o)
 

Mønsteret er fra Jeanette Bøgelund Bentzen´s bog `Lutter Løkker 3´ - "Mosaik Pung" hæklet i Arwetta fra Filcolana i farverne 254 coral & 186 pale rose med en gennemgående glimmer følgetråd Paia fra Filcolana i farve 709 Rose shimmer. Garnet er købt hos Maskefabrikken.


Den lukkes med lynslås i leopardprint, købt hos Stoff & Stil - find den her.


Clutchen er foret med en blød bomuld, fra et pudebetræk fundet i genbrug.


Alt i alt et overskueligt projekt. Dog skal man lige vænne sig til at hækle med 3 tråde, hvor der veksles mellem de 2. Jeg kunne have undladt glimmertråden, men jeg synes den giver noget ekstra til det færdige udtryk.