torsdag den 26. september 2013

Evighedsprojekt nåede sin afslutning

Langt om længe kan jeg sige "Done" til mit evighedsprojekt..... Det har taget mig 5 år at lave det. Og nu synes jeg det er alt for "pænt" og ensformigt i farverne...... Da jeg begyndte på tæppet havde vi lige købt Glaphuset og var i fuld gang med at indrette og rode og regere. Jeg havde lilla-trip ;o)


Det er hæklet af Bonita garn, som er en blandingsgarn 50% akryl, 25% uld, 25% nylon fra det tidligere Ingerlise sy og strik.


Jeg er ind imellem gået sur i at hækle de mange oldemorfirkanter, der bare blev mere og mere ensformige at hækle. På et tidspunkt begyndte jeg at hækle enderne med ind i som hæftning. Skide smart at slippe for 10 enders hæftning pr. lap. Efter tæppet er taget i brug må jeg desværre konstatere, at det IKKE er nogen god idé. Trods enderne var lange, da de blev hæklet ind i trevler de op når tæppet strækkes. Det vil sige, at halvdelen af lapperne ser trælse ud med garnender det stritter frem, og de vil jo nok desværre kun blive flere efterhånden som det bruges :o(


Lapperne hæklet sammen m. fastmasker. Hver lap har inden sammenhæklingen, fået to omgange fastmasker i kanten. De er efterfølgende hæklet sammen med fastmasker. Jeg har siden lært af Gunda der er med i strikkeforummet at hækle sammen uden der komme en "pølse" i samlingen.


Til sidst er det afsluttet med yderligere 2 omgange fastmasker og en afsluttende krebsemaske kant. Jeg er ret glad for krebsemaskerne, synes de er sådan en fin og enkel kant. Nu er projektet afsluttet. Det mest tossede er, at jeg er begyndt på endnu et hækle sofatæppe...... Ja ved godt jeg er skør, når jeg lige har været ved at gå i spåner over det her, men det andet MÅTTE jeg prøve at lave ;o) Og det skrider heldigvis rigtig godt fremad.


Der var pænt meget garn tilbage fra evighedsprojektet, for jeg havde bare købt, så jeg ikke kom til at mangle ;o) Vi er SÅ heldige at Morten Korchs Faster er en ivrig strikker. Jeg gav alt garnet til hende og gav hende frie hænder. Det er der kommet disse skønne bluser ud af til Godten og Svesken :o)


Bluser som disse kan man ikke købe, og de er bare skønne for pigerne at bruge i dagpleje og børnehave :o)


Og så har de en fantastisk pasform. Raglan ærmerne gør at de sidder godt på skulderen og ikke "klumper" under overtøjet. Den gode brede rib i ærmerne gør, at de kan bruge dem længere, da den blot smøges op i starten hvis ærmet er for langt.


Faster Magda har altid strikket i den tid, jeg har kendt hende. Og det er ikke småting, der falder af hendes pinde. Jeg lyver ikke, når jeg siger, at hun har strikket hundredvis af trøjer til familiens børn og voksne. 


Vores piger har også hver fået en "Slå om bluse" med hestetømme som kant i halsudskæringen og bindebånd på ryggen. De sidder SÅ fint og er skønne at giver pigerne på..


Så Faster Magda hvis du læser med derude, endnu engang 1000 tak for de lækre bluser :o)


Nå ja, så var der også et par hjemmestrikket sokker med til os alle, så nu kan vi roligt gå vinteren i møde med varme fødder :o)

søndag den 30. juni 2013

Presseningstaskesyningsdebut

Her er min debutant. Ny praktisk nørkletaske med masser af plads til kreaprojekter :o) 


Den er syet af denne ganske store pressenning, der med en længde på 3,5m gjorde det svært at beslutte hvor der skulle klippes.


Idéen har jeg fået fra Ingelise som er med i vores lokale Strikkeforum. Hun laver den ene fede recycle taske efter den anden, og jeg kunne med det samme mærke kriblen i fingerne for at komme igang med noget lignende. Morten Korch arbejder i et byggemarked, så jeg har nemt til aflagte presseninger. Recycle tanken har altid tiltalt mig, specielt efter jeg syede cykelslangejakken.


Tasken er syet som en stor "pose". Oprindeligt havde jeg konstrueret et mønster med flere mønsterdele, men materialet er ikke spor fleksibelt, så antallet af syninger måtte skæres ned til et absolut minimum.


Harmonikalommerne var egentlig tiltænkt indersiden af tasken, men det ville tasken ikke være med til. Så de er syet på udvendig sammen med en større flad lomme til opskrifter.


De udvendige lommer har fået en trense en simpel form for lukning.


Tasken lukkes ved at samle taskens sider og derefter bukke dem om til lukningen mellem lommerne.


Det har været et sjovt projekt, men det kostede også en finger i symaskinen...... Aauuuw for katten :o( Så jeg har købt en overtransportør til min symaskine, den trækker "stoffet" igennem så jeg ikke skal skubbe det igennem og risikere flere fingre i maskinen. Overtransportøren er hunde dyr, men mig bekendt skal man ikke gå ned på sit udstyr, så sådan blev det ;o)

onsdag den 29. maj 2013

Nostalgisk mussefut og et evighedsprojekt nu på femte år.....

Forleden kom min mor med disse skønne mussefutter :o) Jeg kan godt huske dem, min Faster strikkede dem til mig, da jeg var barn. Såvidt jeg husker havde jeg flere af dem efterhånden som jeg voksede ud af dem ;o) De er ski cute :o)


Kreatiden er meget sparsom efter hverdagen for alvor er ramt os og et års barsel blev fortid. Men lidt bliver det da til. Evighedsprojektet er gået ind i sit femte år, SÅ NU SKAL det altså snart til, at have en ende. De mange lapper skal jo blive til et tæppe. Det hænger mig lidt ud af halsen, men stædigheden er heldigvis større  ;o) Men i tankerne flyver idéerne rundt til et nyt hækleprojekt...... Hvad det er ??? Det er et tæppe, hvor skørt er det lige ??? ;o) Jeg har altså et eller andet med tæpper ;o)


Udover de dejlige energigivende solstråler til krop og sjæl, vil vores nyeste investering også rigtig gerne se solen ;o) Kæft hvor er det bare en skøn fornemmelse at være selvforsynende :o))

mandag den 27. maj 2013

Alpaca til en kær veninde

En af mine søde veninder skal forkæles. Hvorfor ??? "Bare" fordi hun er sød og fordi jeg sætter stor pris på at have hende i mit liv. Vi mødtes for 13 år siden på en KÆMPE stor landslejr for spejdere. Vi var på lejr i 10 dage, en fantastisk lejr med oplevelser for livet printet i sjæl og krop.


Cape´en er en model af Sidsel Sangild fra opskrift samlingen "3-D hækling". Jeg har hæklet den i Sandnes Mini Alpakka, en lækker lækker kvalitet der er så blød og lun. Da jeg begyndte at hækle den og var kommet et godt stykke, synes jeg ikke muslingemønsteret kom tydeligt frem og det var ikke ligesom i opskriften..... Det gav mig grå hår i hovedet, indtil jeg var inde på Sidsels blog "Paa krogen" og fandt dette rettelsesblad til "3-D hækling". Der står man skal vende for hver omgang, dét gjorde hele forskellen og den kom til at se rigtig ud :o) Jeg kunne godt finde på at hækle en til mig selv. Dog er min kreatid godt nok blevet en anden efter barslen er slut :o/ Derfor er der også blevet så stille på bloggen. Men når alt finder sin rytme igen, håber jeg der bliver lidt kreatid til mig :o)

lørdag den 25. maj 2013

Foråret i vores Dovne Have 2013

Så er det vidst på tide at poste et indlæg fra vores Dovne Have, som jeg før har flashed herinde. Vores Dovne Have har indtil nu ikke været så doven. Det er et stort arbejde, at holde den noglenlunde ren, så de mange nye planter kan komme godt fra start. Men uha vi nyder den, den er SÅÅÅÅÅ FEEEED og det er ikke blevet mindre i år. Der er for alvor sket noget med størrelsen af træer og buske, og de mange "rum" kommer mere til syne. Godten og Svesken elsker haven, og bruger flere timer ud end inde :o) Jeg har ikke rigtig kunne vælge billeder ud, så nu får I en lille "Rundtur i Vores Dovne Have" :o) God fornøjelse :o)




















 Godtens Rødbøg er kommet godt efter det dette forår :o)


Og Sveskens Egetræ har også fået fine små blade :o) 
Det er SÅ hyggeligt at følge hver deres "dåbstræ" :o)



Sådan ser Den Dovne Have ud i dag :o)


Og sådan så Den Dovne Have ud samme tid for 2 år siden :o) Så lidt er der da sket ;o)

Rigtig god weekend derude
Anette

torsdag den 11. april 2013

Hmm, mere sjælden end køn ???

Det er vidst titlen på en ny etiket her på bloggen. Godten havde brug for toilet-venlige bukser til børnehaven, nogle der var hurtige at trække ned og op. Mit udgangspunkt har været at de skulle syes af rester og det udgangspunkt holdt. Meeen det har altså også gjort noget ved de endelige resultater..... Døm selv ;o)


De små detaljer er jo altid de sjove :o) Fløjlen er fra Stof 2000, rigtig lækker og blød. Lommer, linning og løbegang er stof fra Malika og Rosa.


"Græsplæne-bukser" som Godten kalder dem er ligesom de foregående et mønster fra Meedom-bogen, jeg har brugt mønstrene flere gange, de er nemme og lige til og kan varieres i det uendelige.


Græsset er fra Stof 2000 og en anelse tykt og lærredsagtigt til at sy busker af. Lommer, linning og løbegang er fra Malika og Rosa.


Dem her kalder Godten for "rose-bukserne". Jeg har rent faktisk syet en kjole til mig selv i stoffet på et tidspunkt. Har bare aldrig rigtig fået den brugt :o/ 


Alle tre par bukser har ikke rigtig hittet ved Godten. Hun er ved at have en mening om hvad hun vil have på ;o) Så nu ligger de i skiftetøjskassen i børnehaven.

søndag den 3. marts 2013

Den færdige bølgehue er niiice

Så er den hæklede bølgehue blevet færdig, hæklet i 100% Merino uld Easy Care fra Mayflower. Mønsteret er Sidsel Sangilds fra mønstersamlingen 3D-hækling :o)


Det var lidt svært selv at tage et billed af huen "in action" men her er den. Som I kan se kommer bølgemønsteret helt anderledes frem når den kommer på :o) Mønsteret er super elastisk, så den passer både store og små hoveder :o)

fredag den 1. marts 2013

Et smart tip til opbevaring af bamser - Morfar Minder #7

Vi har fornyelig omrokeret på loftet så Godten og Svesken har fået værelse sammen :o) Det er ikke fordi jeg vil flashe en masse billeder derfra, men hyggemadrassen, hoppehjørnet, godnatsangskrogen skriger lidt på at komme frem i lyset :o) For min søde Morfar er med derinde på værelset :o)


Udover de mange puder jeg har syet til pigerne, så står der også min Morfars gamle sofapuder. Min Mormor var lige frem til sin død en kreativ kvinde ud i strik, syning, hækling og broderi. Puderne her er hendes kreationer. Den med bilen var selvfølgelig fast inventar i deres biler indtil min Morfar måtte opgive kørekortet. Det er så hyggeligt at sidde i de gamle puder sammen med pigerne og synge godnatsange. Min Morfar, deres oldefar er her stadig i form af de mange arvesager. Vi sender ham dagligt varme tanker, og Godten omtaler tingene som "Oldefars". Det varmer også mit hjerte, at han stadig er i hendes bevidsthed :o) Også når hun spørg mig, om vi ikke skal skovle ham op igen, når vi er på kirkegården :o))


De fede orange retrolamper der sidder på væggen over hyggemadrassen er min Morfar og Mormors gamle sengelamper ;o)


Og så til den smarte opbevaring af bamser :o) En stålwire beregnet til gardiner har vi hængt op under loftet, sat klemmerne på så bamserne kan klipses fast. De fylder ingenting når de hænger der, og samtidig skaber de noget hygge :o) Den røde mor-gris med spisende pattegrise forrest er fra jeg var barn ;o)