torsdag den 31. januar 2013

EG-hjelm til Lille E.


Åh i dag har Svesken og jeg været på barselsvisit hos søde Trine Søhest og lille Esther. 5 uger gammel, stor og alligevel lillebitte. Det er utroligt hvad der sker med de små poder på kort tid. Svesken var en KÆMPE i forhold til med sine 9 måneder ude i verden.


Jeg har syet den gode gamle klassiker af en Elsebeth Gynther hjelm til Trine ;o) 


Den er syet af babyfløjl og foret med det også. Det gør den dejlig lun for et lille hoved at have på.


Midterstykket er syet af stofstrimler i forskellige bredder der er syet sammen til et stykke.

torsdag den 24. januar 2013

Fastelavn 2013

Prinsesse af Glapmosen, her er hun, syet efter alle kunstens regler.


Godten har selv valgt farven, en anelse meget pink, men det var sådan hun ville have det ;o) Mønster til kjolen har jeg fra et af "Ingelise Sy- og Strik"´s fastelavnshæfter, dog med nogle justeringer. Oprindeligt er kjolen helt glat på forstykket, men jeg synes den var lidt for kedelig. Noget måtte der gøres ;o)


Jeg har brugt en strimmel organza (tror jeg nok det er) rynket det og syet på foran for at skabe en form for livsstykke. Pailletbåndene er syet på så de ligner snøre.


Båndet er syet på ved at sy over båndet mellem hver paillet i hånd.


Draperingerne op midt for og midt bag er lavet ret simpelt ved blot at løfte organzaen op og så sy den sammen. En lille pyntesløjfe skjuler sammensyningen.


Pufærmerne er også af organza. For at skabe sammenhæng til sløjferne på underdelen har jeg også syet nogle på hvert ærme.


Bagsiden har ligeledes en drapering. Nu er der lidt vind i skørterne på billedet, men jeg har syet et tylskørte inderst til at give kjolen noget fyld. Men gud hvor jeg HADER at sy tylskørter. Har vidst syet for mange af dem gennem tiden ;o)


Kjolen lukkes i rykken med knapper med trenser. Tænkte at en lynlås var dum, derfor valgte jeg knapper. oprindeligt var det trykknapper, men er det en fin og fiks løsning ??? Nej vel ;o)


Det er endt med en syet krone. Mest ud fra at den betragtning at den skal kunne holde uden at gå i stykker, modsat plastik eller pap. 


Jeg har strøget Velodon på kronens inderside, som er samme stof som kjolen, derefter syet den sammen med guldstoffet. For at skjule syningen og skabe sammenhæng, er der også her syet et pailletbånd på :o)


Alt i alt et fantastisk sjovt projekt. Jeg elsker fastelavn :o) Godten er henrykt og danser rundt i sin nye kjole. Ja hun har sågar allerede bestilt en kjole i lilla til næste år, for der vil denne være for lille ;o) Det ønske opfylder jeg selvfølgelig hellere end gerne, selvom den har taget en hel weekend fra morgen til aften at sy ;o) Så er det jo godt der er en Sveske der kan arve ;o) 

God fastelavn derude :o)
Anette

mandag den 21. januar 2013

Fastelavnskostume undervejs / Morfar Minder #6 - Smaddersmart teaktræsdims

Godtens fastelavnskostume er undervejs :o) Ih hvor jeg elsker fastelavn, og i år vil hun endelig have en prinsessekjole. En anelse meget pink, men det er hende der har fået lov at bestemme :o)


Vi er snart igennem hele min Morfars hus. Det har været en god oplevelse, trods årsagen dertil stadig er enorm trist. Jeg har længe ledt med lys og lygte efter sådan en lille teaktræs-huskedims som den her. Midt under oprydningen i huset fandt jeg på en hylde ved kældertrappen, godt gemt i alverdens ting og sager, lige hvad jeg har ledt efter :o) Nu har den fået teaktræsolie og mangler blot at blive hængt op. Den er smadder praktisk med den der afrivningsdims ;o)


Vi fandt også den her "bog" eller resterne af den. For omslaget er væk. Men det gør ikke indholdet mindre spændende. Med flere billeder end tekst lod jeg mig rive med af historien, en historie som alle bør kende.

fredag den 28. december 2012

Lapper til Godten

Jeg har helt glemt at vise jer Godtens færdige biltæppe. Det er holdt hovedsagligt i røde og blå nuancer. Det er ligesom Sveskens tæppe lavet af stofrester og rester fra diverse projekter. Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet, det er Godten også, for hun bruger det som sengetæppe og sover med det hver nat. Det passer perfekt til en juniorseng.


En lap er broderet med hendes navn med denne sjove teknik.


Med samme teknik har jeg broderet hendes forbogstav.


Måtte også lige brodere et par elefanter på en lap. For Godten har været betaget af elefanter og deres super seje snabel der minder om et sugerør ;o)


Et orkidé broderi jeg har haft liggende i rigtig mange år er kommet frem i lyset og pryder nu på tæppet.


Det har ligesom da jeg syede Sveskens tæppe, været sjovt at hitte på forskellige idéer til lapper. Jeg har bla. fundet inspiration i forskellig patchwork bøger.


Begge pigers tæpper er færdige og giver en masse dejlige farver på deres værelse. Sveskens til venstre i lilla og grønne nuancer og Godtens til højre i røde og blå nuancer. Jeg er blevet lidt grebet af at lave tæpper, så et tæppe til mig selv er under idéudvikling :o)

tirsdag den 25. december 2012

Hæklede Sangild pulsvarmere

Jeg er blevet ganske glad for modellen her, som Sidsel Sangild kan tage æren for at have designet. Jeg har hæklet dem i en lækker blød Alpakka fra Dale garn købt hos Bettekun. De er så bløde og lækre og ikke mindst varme. Min svigerinde og veninde har begge fået et par i julegave, nu er jeg ved at lave et par til mig selv :o)


Det fine bølgemønster kan godt drille lidt indtil koden er knækket, så kører det bare derud af :o) Og så er det meget elastisk. Kan varmt anbefale at hækle dem :o)

lørdag den 22. december 2012

Fødselsdagsgave til svigermor


Min svigermor har fornyelig haft fødselsdag. Hun ønskede sig en pude i sprælske farver. Hmm, så er det lige med at vælge de rigtige. Jeg endte med at lade mig inspirere af hendes nye briller som er røde.


Jeg syer ikke puder uden jeg quilter dem med pladevat på forsiden. De holder sig bare pænere i faconen og er mere faste i det når det lige blir "stivet" af.

onsdag den 19. december 2012

Morfar Minder #5 - Ind med krystallerne

Jeg har arvet en fin krystalvase, og jeg kan egentlig rigtig godt li krystal. De millimeter fine slibninger får solens stråler til at lege gennem glasset i alle regnbuensfarver, når de rammer . Og så er der en lille messing figur af Menneken Pis statuen som står i Bruxelles, men også som kopi i Bogense. Min Morfar var ærke Fynbo, og den lille figur stod på hans skrivebord og tissede, sikke noget ;o)


Jeg har også arvet en masse krystal- og glasskåle. Der er bare mere sjæl over dem end nogle nye.


Rosendahl skålen til venstre kommer ligefrem til at fremstå kedelig.

lørdag den 15. december 2012

Jul i Glaplyst

Sidste år synes jeg Morten Korch var ved, at gå lige rigelig i selvsving, da han satte lysende istapper på Glaplyst..... Indrømmet !!! Kæææft mand. hvor ser det bare hyggeligt ud. Strøm i legehuset kan varmt anbefales :o) I bliver lige bombarderet med billeder, beklager den dårlige kvalitet.






Jeg ved ikke med jer, men jeg får lyst til at pynte til jul derude..... Kan I ikke se det for jer, et lille juletræ med lys, kravlenisser og hjerter i vinduerne ??? Det legehus vil ingen ende tage, det griber konstant om sig ;o) Men julepynten når jeg ikke i år. (Desværre, sidder ellers og bliver mere og mere grebet) ;o)

onsdag den 12. december 2012

Morfar Minder #4 - En ny og en gammel samling

Jeg har arvet de skønneste farverige bøjler, men vil rigtig gerne have flere, så nu starter jeg en ny samling. Så kære familie og venner, har I nogle "flet-bøjler" liggende i overvejer at skille jer af med, så tænk gerne på mig inden de ryger lodret :o)


Her er min gamle samling. Takket være min Morfar er samlingen efterhånden ganske stor. Han var nemlig så sød at hjælpe mig og samlingen voksede med hast. Nu er Morfars Madam Blå også blevet en del af min samling. Vores køkken minder efterhånden mere og mere om et museumskøkken, dog er det gamle emalje ofte i brug og virker fortræffeligt :o)


Fortid mødte nutid. Denne KÆMPE store 20 ltr´s emaljegryde virke sjovt nok på induktion, så forleden gav vi os i kast med at koge en ordentlig baljefuld suppe. Gryden har jernbund og vejer i sig selv ganske pænt. Den har været brugt til kogetøjet  ;o) Sjovt at tænke på. Heldigvis er vi de lykkelige ejere af en vaskemaskine, så vi nøjes med at koge suppe i den :o) Med den som en del af samlingen, er jeg blevet enig med Morten Korch om at samlingen vidst er ved at være komplet ;o)

søndag den 9. december 2012

Julekjoler til pigerne.

Jeg griner lidt indvendig mens jeg skriver dette indlæg :o)))) Min mor syede ofte ens tøj til min søster og jeg da vi var små. Jeg husker det både som sjovt og trælst. Nu sidder jeg selv og syer ens kjoler til vores piger ;o) Sådan er der så meget :o)


Det er mønsteret på den velkendte Elsebeth Gynther spencer jeg har brugt. Kjolerne er syet i en mørkelilla babyfløjl.


Skråbåndene valgte ikke at drille mig, så det har egentlig ikke taget ret lang tid at sy kjolerne.


Bluserne er fra Freds World, Green Cotton. Lækre kvaliteter af bomuld, der holder farverne vask efter vask :o) Modellerne er lidt forskelligt udformet, men ser umiddelbart ens ud :o)


Ens kjoler eller ej, jeg glæder mig nu til at komme mine to piger i kjolerne juleaften :o)

fredag den 7. december 2012

Morfar Minder #3 - Julepynt og Skoldkopper

Jeg har arvet min Morfars julepynt, det bringer minder frem :o) Flere af tingene er nogle min mor har fået i pakkekalender som barn, bla. den fine perlestjerne :o) 


Godten har fået skoldkopper, så hygge indendøre er hverdagen for hende. Hun har forelsket sig hovedkuls i den gamle klassiker "Julebal i Nisseland". Max dosis er dog 1 x dgl. Godt nok er den indbegrebet af jul i min verden, meeeeen der er dog grænser for hvor mange gange jeg orker at se den. Så tager vi et afsnit af "Alletiders Jul" der er Glaphus julekalenderen i år.



Lidt billeder af julepynt in action.
Glædelig jul derude :o)