tirsdag den 15. marts 2011

Halløj hvor heldig var jeg lige ;o)

Sørme om ham den lille Sonny Angel ikke flytter ind i Glaphuset. Jeg har været så heldig at vinde ham inde hos Susan, der har bloggen "Susans Drømme". Jeg er forholdsvis ny læser inde hos Susan, glæder mig allerede over, at min bloghorisont er blevet udvidet :o)

Tak for en skøn Give Away Susan, glæder mig til at byde den lille gut velkommen i Glaphuset :o)

søndag den 13. marts 2011

P-puder vol 2. incl. den sjove teknik

Mens godten sov i dag fik jeg lavet et emne mere til "flere farver i Glaphuset" projektet. (se vol 1. her) Dermed fik jeg prøvet endnu et P-mønster af, herligt :o) Jeg ved ikke hvad mønsteret hedder, men det minder lidt om et sildebens parketgulv. Det som tog længst tid var, at skære de forskellige felter ud i rette mål og retning.


Jeg synes stadig broderiteknikken her er helt vildt sjov, men også en voldsom tidsrøver ;o) Jeg har tidl. lavet dette indlæg om hvordan man gør, hvis nogen skulle sidde derude og få lyst til at prøve :o)


Jeg har ligesom i vol 1. quiltet forsiden af betrækket, hvilket gør at puderne meget bedre holde faconen.

fredag den 11. marts 2011

Har du hørt om sponsornisser ???

Ikke ??? Så skal jeg hurtigt lige fortælle hvad de er for en størrelse :o)
Min yngste kusine på 17år har forelsket sig i vores godte. Den store kærlighed er 100% gengældt fra Asta. De er så søde sammen, og det lyser langt væk at de nyder hinandens selskab. Min Faster, mor til kusinen, er smittet af sin datters Asta-glæde :o) Så hun lader sig i ny og næ overtale til forkælelser, her kommer sponsornisser ind i billedet :o) Så når der tales om sponsornisser i Glaphuset, er det Fasteren og Kusinen. Så fik vi lige det på plads ;o)


Min Faster har strikket denne søde kjole til Asta :o) Den har simpelthen sådan et fint snit, og hun passer den netop nu :o) Jeg er ikke en strikker, men kjolen skulle efter sigende være nem at strikke.


Det er jo egentlig godten der har fået kjolen, men jeg føler mig altid mindst ligeså begavet som hende ;o)

tirsdag den 8. marts 2011

Min lille fastelavns-høne :o)

I dag har godten og jeg været til fastelavn i dagplejen. Ih hvor var det hyggeligt :o) Byens dagplejemødre havde virkelig gjort hvad de kunne for, at lave en hyggelig fastelavnsfest :o)
Jeg har glædet mig i mange år til en dag, at skulle sy fastelavnskostumer. Så var det jo bare lige, at blive enig med mig selv om hvad Asta skulle være. I mit tidl. indlæg kunne I se hvad valget stod mellem :o)

I dag har godten været mariehøne, og hvor var hun bare skøn i kostumet her. Mønsteret er fra et fastelavnshæfte fra det tidl. Ingelise Sy- og Strik. Kjolen er en foret ballonkjole, med pladevat syet imellem til, at holde den stiv. Indenunder kjolen havde hun en sort bomuldsbluse og sorte strømpebukser.


Følehornene af mosgummi, er syet på en hjelm, men som så mange andre børn i den alder fik hun aflivet følehornene efter, at have haft dem på i en halvtimes tid ;o) Balloneffekten på kjolen opstår ved at kjolens store vidde forneden rynkes og syes sammen med foret. Det har voldt mig så usandsynligt mange problemer. På et tidspunkt havde jeg på mærkværdigvis fået det syet sammen så retsiden ikke kunne vendes ud..... :o/ Grrrr, nåede at miste tålmodigheden og kjolen lå en uges tid inden jeg nærmede mig den igen. Men SÅ kom "the big clue" også til mig, heldigvis :o) Nu har jeg et helt år til, at fantasere om næste års fastelavns kostume ;o)

Til familie, venner og andre der ikke har en blog. Det er nu blevet muligt, at skrive kommentarer til mine indlæg på bloggen. Klik på "Kommentarer" herunder indlægget og følg vejledningen.

søndag den 6. marts 2011

I tror det er løgn når jeg fortæller jer prisen...

I fredags havde posten en lækker lækker pakke med til godten. Vinterstøvler til næste vinter :o) Fine fine andefødder alá Angulus. Læder med tex imprægnering, lammefoer, randsyet og med rågummisåler. Så blir det ikke bedre :o)


Prisen..... Ta da daaaa 179kr købt på udsalg hos Lone der er skodesigner med egen webshop "ByKier". Kvalitetsfodtøj i højeste klasse, super service, til lavere pris end tilsvarende fodtøj i forretningerne og ikke mindst fantastisk udsalg når nye kollektioner står for døren. Der kan virkelig gøres nogle fantastiske scoop :o) På søndag kommer den nye forårs- og sommerkollektion, som med garanti er et besøg værd.

Farven på støvlerne er bedst gengivet hvor den er mest mørkecherise.

fredag den 4. marts 2011

Mus, Harekilling, Elefant, Mariehøne..... Hmm, hvad skal godten være ???

Jeg har valgt :o) Men det er ikke færdigt endnu, men det skulle det gerne blive i løbet af weekenden :o) Jeg har glædet mig i flere år til at skulle sy fastelavnskostumer :o) Jeg elsker det der med kostumer, har på et tidspunkt været ½ år på systuen på Gellerupscenen. Det var fantastisk, jeg var som en fisk i vand :o)

lørdag den 26. februar 2011

GDS fik en ny betydning.

Morten Korch min GDS-husbond (GørDetSelv) gav i dag GDS en ny betydning i Glaphuset. I aften skulle vi have været til en sammenskudsfest hvor vi skulle medbringe smørrebrød. Tjek lige min Morten Korchs ULTRA MULTRA kreative bud på 1 stk højbelagt smørrebrød med fiskefilet :o) Jeg kom desværre ingen steder, da jeg holder mig nærmest en spand :o(

fredag den 25. februar 2011

Held og Lykke

En "Held og Lykke" hjemmenørklet hue til min, imorgen tidl. lokalleder på det ældrecenter hvor jeg arbejder. Hun har haft sin egen røde tråd til at skabe en fantastisk god arbejdsplads. En rød tråd til, at skabe et hus hvor vi trods besparelser og hårde tider, føler vi kan stå inde for en hjertevarm og omsorgsfuld ældrepleje. Hun har vist os vejen, så vi nu er "sporet ind" og vi ved præcis hvad der er vores fælles røde tråd. Hun fortjener gaven her :o)

onsdag den 16. februar 2011

Hvad jeg makker i ???

Jeg har altid et krea-projekt i min kuffert af en dame-taske, projekterne omtaler jeg som "mit taskeprojekt".

Mit nuværende taskeprojekt har godt nok ligget i tasken længe efterhånden. Jeg startede det op da mit forrige taskeprojekt var done, det var den 15/3-2010. Dvs. det snart har været undervejs i et år. Mon det når at blive færdigt inden ???

onsdag den 9. februar 2011

E. Gynther hitter stadig i Glaphuset :o)

Jeg må endnu engang lave et indlæg om den gode Elsebeth Gynther og hendes lovely´e mønstre. Hvorfor er det jeg synes EG hitter ??? Jeg kan rigtig godt li´ hendes designs, de bløde former, pasformen, skråbåndene og ikke mindst hendes måde, at designe tøjet på så det kan "vokse med barnet" og dermed bruges i længere tid.


Hele sættet er syet i materialer fra Stof og Stil. Det mønstrede er babyfløjl og det stribede jersey. Apropo jersey, så kan jeg ikke tage æren for at have syet blusen. Jeg har ALDRIG kunnet fordrage, at sy i jersey, men min søde mor har syet towlig meget jersey-kluns til mine søskende og mig da vi var børn. Hun har om nogen jersey-evnerne :o) Striberne var fine, men mine evner rakte ikke, mor Anny syede blusen :o) Jeg er ved, at have et ganske godt tag på skråbåndene, specielt at få dem syet på i skarpe rundinger. Skråbåndet er syet i patchwork stof også fra S&S.


Et par eksempler på hvordan tøjet kan vokse med godten ses herover. Knapperne kan flyttes, så længden på bukserne kan øges. Elastikken nederst i buksebenene gir en fin poseeffekt, men gør også at benlængden her kan følge med. Det er da genialt, ik ???

lørdag den 5. februar 2011

Inspireret af Bournonville. P-puder vol 1.

For noget tid siden lavede Sara der har bloggen Bournonville dette indlæg. Jeg har det ligesom Sara, jeg vil gerne have flere farver ind i vores hjem, samtidig med jeg lære nye teknikker. Patchwork begynder mere og mere at få sit tag i mig :o)

Puderne i vores sofa er kedelige og ensfarvede. De trænger til nye betræk. Betrækket er syet i 6-kanter, de er noget større end mit sidste 6-kant projekt, hvorfor mon ;o) Jeg har længe haft lyst til at prøve, at quilte patchwork, derfor har jeg quiltet forsiden her med pladevat og et lag lærredsstof. (Se øverste billede) Det gør at puden blir mere stiv, holder bedre sin facon og får puden til, at se en anelse mere lækker ud end de andre der kun er i et lag stof.

onsdag den 2. februar 2011

Hæklet sejlgarn

Forleden fik Glaphus-køkkenet en ordentlig overhaling, hvad dukkede ud af køkkenskabets inderste ??? En bordskåner hæklet i sejlgarn. Hæklet som en stor oldemorfirkant. Tænk sig den havde jeg glemt :o) Jeg havde for flere år siden en idé om at jeg kunne hækle intet mindre end en puf i sejlgarn..... Bum bum buuuuum. Jeg måtte konstatere, at sådan noget sejlgarn er usandsynligt grov at hækle i. Min hæklearm tabte :o( Så det blev kun til en "sejlgarnsoldemorskåner" Tjaa hvorfor ikke :o)

onsdag den 19. januar 2011

En elefant kom marcherende hen mod en sut :o)

Ih hvor har jeg glædet mig til at vise jer denne fine "hold på sutten-kæde" :o) Små elefanter broderet med korssting marcherer op mod sutten. Jeg vil ligge janteloven på hylden og ærligt sige, hvor godt jeg synes om resultatet :o)

Fine lækre Anna der er 8 uger i dag har fået jobbet som elefant-passer ;o) Jeg har først broderet elefanterne, derefter klippet og presset Aida stoffet ind så kun korsstingene er at se. Derefter har jeg syet det fast på lærredsstof, syet seleklemmen fast, og lavet en lukning i modsatte ende hvor der er ekstra stof så der er plads til sutteholderen.

Anna bruger en sut uden ring. Takket være et hint fra min søde veninde Majbritt, som vidste hvor jeg kunne købe silikone-sutteholdere, var koden knækket til Anna´s suttekæde. Silikoneholderen kan købes her.

Inspirationen har jeg fået i "Gavebogen" af Theresa Maria Jessing. Titlen siger alt om bogens indhold, der er rigtig mange gode idéer at hente til hjemmelavede gaver. Virkelig en lækker bog, kan varmt anbefales :o)



Nåh ja, så blev Anna også dyrepasser for 6 fugle i en uro :o)

mandag den 17. januar 2011

Mobilkluns til den upraktiske.....

Min VOLDSOMT upraktisk mobil trængte til nyt kluns, det andet var ved at være grimt.
Bolchestriber måtte der til. På en "vupti-aften" udstyret med hæklenål, var der nyt kluns ;o)

søndag den 16. januar 2011

Chokoladeleg og en flaske rødvin ;o)

Resultatet af en "kæresteaften" mellem jul og nytår efter en flaske rødvin.
Hvem der lavede hvad ??? Tjaa, jeg legede med chokolade og mistede næsten tålmodigheden..... indtil jeg fandt ud af, at chokoladen var noget nemmere, at styre når den blev lidt koldere i sprøjteposen. Mens jeg sad og kæmpede med manglende tålmodighed, lavede Morten Korch helt fra the bottom 2 stk. Daim islagkager på mandelbund :o)

torsdag den 13. januar 2011

Og så var det lige jeg gik hækleamok :o)

Jeg er simpelthen blevet SÅ forfalden til hueopskriften fra familiejournalen :o) Den er SÅ fin, har en genial pasform og SÅ lun og lækker når den som på billederne har er hæklet i Drops Eskimo. Den er hurtig hæklet, det er blevet til ialt 5 huer herfra :o)

Huen herover hæklede jeg til søde Marie som værtindegave til nytårsaften :o)

Den her var til min mor som tak for de hjemmestrikkede sokker til Godten.


Den her var en julegave til min søde veninde Stiz, som egentlig hedder Christina ;o)


søndag den 26. december 2010

Pludderbukser til Johanne


Godten og min søde "niece" Johanne er på julegave med hinanden. Johanne ønsker sig tøj i str 74, så efter at have fundet en fin lilla bomuldsbluse, gav jeg min søde Morten Korch en lille udfoldring fra sit køn. Han skulle vælge stoffet jeg ville sy pludderbukser af til Johanne i julegave. Jeg synes hans valg er ganske fortræffeligt. Så kom ikke og sig at hankøn ikke kan matche tøj ;o)


Buksernes mønster er Meedom design, taget fra den super tilgængelige bog herover. Den kan jeg varmt anbefale.


fredag den 24. december 2010

Hækleskur til Faster Lone.

Shhh, ikke sladre til godtens søde Faster, min svigerinde Lone, der ønsker at et hæklehus og Clover hæklenåle må ligge under juletræet i aften :o) Hjemmelavede gaver er lige mig, så jeg var selvfølgelig hooked, det er da klart ;o)


Hæklehuset er en anden udformning end den jeg lavede sidst. Lone har ikke brug for så meget plads som mig, derfor kan hendes kommende hækleskur her huse 8 hæklenåle. En stofklap der lukker nedover nålene sikre, at de ikke ryger ud fra hver deres plads. Huset lukkes med bindebånd lavet af hjemmebikset skråbånd. Og vigtigst af alt, værktøjet. De 3 Clover hæklenåle som jeg har købt hos Mette "Bettekun". Mette sælger dem fra sin webshop MEGET billigt, så hvis du ligesom Svigerinden og jeg ikke kan leve uden Clover så kig forbi Mette og gør en god handel.
Jeg er voldsomt spændt på hvad Lone siger til hækeskuret, hvem ved det kan være hun bliver ligeså "hæklebidt" som mig :o))


fredag den 17. december 2010

Et lille Sandnes tørklæde, jeg får ALDRIG tørklæder nok :o)

Tjaa, jeg er bare sådan indrettet, at jeg ikke kan få for mange tørklæder, så kom lige til at lave et mere ;o) Jeg faldt over det fine strømpegarn fra Sandness købt her. Det er hæklet ud i en lang køre. Mønsteret er herfra.

God weekend :o)

tirsdag den 14. december 2010

Endelig tid til blogning, og mit første spæde quilteforsøg.....

Pyh det er godt nok længe siden jeg har blogget. Det er der egentlig flere grunde til. For 3 uger siden kom jeg hjem til et Glaphus der havde haft uindbudte gæster. Vores bagdør hang i laser og huset var rodet. At skrive det er træls er ikke nok. Det er simpelthen møjhamrende irriterende, at nogen vader ind i vores trygge base, bryder vores grænser og efterlader utryghed, spekulationer og en masse arbejde. Grrrrr.
Takket være fantastiske naboer og søde forældre fik det os ikke til at droppe vores årlige juleferie på Djursland. Vi fik det hele lidt på afstand, slappet af og hygget helt vildt foran brændeovnen, mens de 50 cm sne udenfor voksede til nye højder. Jeg havde et utal af kreaprojekter med, dels hjemmelavede julegaver og et forsøgsprojekt som jeg viser frem her:


En quiltet forklæde top til godten, sammen med et par pludderbukser. Jeg har aldrig prøvet at quilte før, men det er bestemt ikke sidste gang. Jeg synes faktisk ikke det var så svært, som jeg havde forventet. Dog ønsker jeg mig en afstandlineal til min symaskine, så quiltningerne kan syes helt nøjagtigt. Dem jeg har lavet her, er syet på mere eller mindre øjemål.

Stoffet er retrostof inspireret 40´erne fra Stof og Stil. På bagsiden er brugt en lækker tynd chambrey, det er den samme bukserne er syet af. Et tyndt skråbånd gør det også ud for en bindelukning. Mønsteret er Meedom design.
Det var vidst første "blog-pip" fra mig, men der kommer flere. For jeg har gang i barselsgaver, julegaver og lidt lækkert til godten :o)

Hygge Hejsa indtil da :o)
Anette

lørdag den 20. november 2010

EG-jakke til godten, er bare ikke helt tilfreds :o/

Jeg er lige blevet færdig med en overgangsjakke til godten. Mønsteret er selvfølgelig Elsebeth Gynther :o) "Jakke med kinaflip". Den har taget en god rum tid at sy, da skråbåndet har været en god udfordring.

Den har som sådan ikke være svær at sy. Meningen er, at den skal fungere som overgangsjakke. Ikke til udendørs vinterbrug, men fx. når Asta sidder i autostolen. Jeg har syet den i babushka stof fra Stof & Stil som er quiltet i forvejen. Foret den med bomuldsstof, dels babushka ikke quiltet og det lyserøde småblomstrede stof jeg også har lavet skråbåndet i.


Og hvorfor er jeg så ikke helt tilfreds med resultatet ??? Jeg har grænsket over hvad det er, der ikke fungere. Jeg er kommet frem til, at babushka stoffet er for stormønstret sammen med det småmønstrede stof jeg har brugt til skråbånd, lommer og foer. Den er for meget mønsteret, og mit øje blir forvirret.

Jeg er gået igang med et quiltet forklæde til Asta. Og jeg synes faktisk det er ganske nemt. Så skal jeg sy jakken her igen, vil jeg prøve selv at quilte.

onsdag den 17. november 2010

What, fruen i Glaphuset sylter ???


Den er god nok, men nok også lidt af et særsyn. Min mormor døde da jeg var 4 år gammel. Jeg husker hende svagt, men hendes råsyltede agurker husker jeg tydeligt. Godt hjulpet på vej af min mor, der år efter år har holdt mormors opskrift på råsyltede agurker i hævd. Mmm, jeg elsker den knassende og sprøde fornemmelse af dem i munden. De minder meget Beauvais´ appetit agurker, hvis I kender dem ???


Nu er det ikke fordi Glaphus-bloggen skal omdannes til en madblog. Dem der kender mig godt, ved at det ALDRIG sker ;o) Men jeg blir nødt til at dele min mormors gamle opskrift med jer :o)

Den kommer her:
2 kg agurker i skiver.
100g groft salt.
500g sukker.
½ ltr eddike.
evt. 1 tsk atamon.
Blandes og røres i af og til, til sukkeret er opløst.
Lad trække tildækket i 1-2 døgn.
Kan holde sig længe i gode tætte sylteglas.
Mmm, velbekom derude ;o)

mandag den 8. november 2010

Nokia møder Crochet

Min gamle mobilos gik kold, en ny måtte til. Jeg havde ikke de store krav. En Nokia Classic noget lignende den afdøde måtte være et udemærket bud. Ekspedienten siger til mig: "Vil du ikke have den i chrome, den er så flot så flot....." Mig ligegyldigt. Bare den virker.


Nu er det så lige jeg kan konstatere at den blanke f....n er voldsom upraktisk. Den mindste berøring, og det ser ud som om jeg render rundt med de ledeste fedt-finger :o( Desuden så blir den med garanti ridset så let som ingenting, så nu har jeg hæklet et par hylstre til den. Vil sige at den med lukning er en anelse upraktisk, da den fine ugleknap gør det ret så umuligt at nå og få lukket op inden den, i den anden ende har mistet tålmodigheden. Tjaa, et lille pudsigt hækleprojekt er det da ;o)

søndag den 7. november 2010

Et par afteners nørkleri

For 14 dage siden så jeg på Trine´s blog "Hjemme hos Clemme" en lækker hæklet hue. Trine var så sød at ligge et link til opskriften her. Det er første gang jeg hækler noget indefra Familie Journalen, men det er ikke sidste.


Huen har jeg hæklet i Drops Eskimo. Så er der ingen kolde øre til mig ;o)

torsdag den 4. november 2010

Elsker min Morten Kroch og hans GDS-evner.

Jeg eeeelsker min Morten Korch, alias min ægtemand og hans GDS-evner (Læs: Gør det selv) Se fx. her: Ovenfor vores trappe er et gelænder rundt. Afstanden mellem gelænderet og gulvet er lige akkurat stor nok til, at en lille godte kan mave sig igennem :o/ Hvad søren gør man ved det ??? Det vil være enormt ærgerligt, at klaske flere brædder på og dermed lukke af for lyset. Istedet køber man en stor plade plexiglas man saver til i mål og pudser, så den passer mellem brædderne på gelænderet. (Der er plexiglas i det to nederste "huller") Det er da helt vildt smart, er det ik ??? Og som I kan se, er det ikke nemt at få øje på, men det er der og det har en helt igennem uundværlig funktion :o)


Asta er fornyelig begyndt at bruge juniordyne, praktisk er det nu, at have et ekstra sæt sengetøj så man har noget at skifte med. Så jeg har syet et af bla. det fine retroblomster-stof fra Stof og Stil. Syet en fin bomuldsblonde på mellem stofferne. Jeg synes faktisk det er blevet ganske tøset forfinet ;o)

mandag den 1. november 2010

Hvor lagde jeg babyen ???

Mine veninde Jane og hendes kæreste fik den sødeste lille prinsesse Astrid i september. Da Karen viste det fineste retrostof fra Stof og Stil, var jeg solgt. Jeg drønede afsted og vendte hjem med det fine stof, som jeg bla. har syet dette søde sæt sengetøj af. Jeg har kombineret det med prikket bomuldsstof. Imellem stofferne har jeg syet en hvid bomuldblonde. Jeg vil gå så langt som at kalde babysengetøjet yndigt :o)



Til denne fugleuro har syet fugle nummer 30 - 36 og har endnu ikke fået pip :o) Der er efterhånden mange af vores venners afkom der har en lign. uro hængende. Den eneste der ikke har, er godten..... :o/ Jeg burde vidst sy en håndfuld fugle til vores søde Asta, men jeg har en idé, der inde i mit hoved stadig er under udvikling :o) Mønsteret til fuglene findes her. Jeg har blot undladt, at ligge den øverste mønsterdel til fold, således det er muligt at sy et fint bånd i til ophængning.


Jane er ligesom jeg selv 1. gang mor. Så da jeg rendte over bogen "Hvor lagde jeg babyen?" af Julia Lahme, kunne jeg ikke lade være med at købe den til hende :o) Til sidst skal den lille prinsesse have 3 hæklede suttekæder. Jeg har udviklet modellen lidt, så den nu har knap i begge ender, hvilket gør at clipsen kan knappes af og sættes over på en anden suttekæde der fx. passer til tøjet. Joh joh, ingen stilforvirring selvom man kun er 1½ måned gammel ;o)